Denna hemsida innehÄller i första hand kÄserier. Dessa kÄserier Àr tagna ur hÀndelser och upplevelser i mitt liv. Det innebÀr att DU som lÀser dem eventuellt kan kÀnna igen dig men den igenkÀnningen Àr endast perceptuell eftersom jag, som författare till dem, förbehÄller mig rÀtten till en konstnÀrlig twist i kÄserierna. Jag lÀgger in nya kÄserier i mÄn av tid och hoppas att du som lÀsare har minst lika roligt nÀr du lÀser dem som jag har nÀr jag skriver dem.

Eget skryt luktar illa

Jantelagen, den lille jĂ€veln! đŸ‘č
Man ska ju inte skryta, strÀngeligen förbjudet. Men jag kan inte lÄta bli att göra det om alla mina promenader och steg jag dÀrmed fÄr ihop varje dag. Promenader och promenader förresten, hÀr handlar det om att gÄ i rask takt. Vi gÄr inte omkring och strosar Ella och jag. Power walk kallar man det visst. Men dÀr drar jag grÀnsen. Jag skriver inte pÄ face book eller uttrycker det sÄ nÀr jag pratar med nÄgon, att Ella och jag har gÄtt vÄr skogspowerwalk. Det skulle ju bli alldeles för skrytigt eller hur? Nej jag skriver eller sÀger skogspromenad istÀllet för det tror jag man fÄr göra Ätminstone om man inte talar om hur lÄng den Àr och heller inte gör det för ofta vilket jag gör inser jag dÄ jag tittar tillbaka pÄ min egen FB-sida. Att tala om hur mÄnga steg man Ästadkommit Àr ok sÄ lÀnge det inte anses vara för mÄnga. Det ska nog vara fÀrre steg Àn lÀsaren eller lyssnaren Ästadkommit i alla fall, dÄ Àr det ok. Man ska heller inte lÀgga upp eller ofta tala om sina bakverk, sin syltning eller egenhÀndigt skapade saker för det Àr ocksÄ skryt. DÀr hamnar Ätminstone inte jag i blÄsvÀder för det hinner jag inte med dÄ jag powerwalkar tvÄ gÄnger per dag och samlar pÄ mÄnga steg istÀllet.
 
NÀ nu ska jag inte vara sÄn. Jag Àr bara vÀldigt stolt över att jag överkom soffpotatismarjukka det vill sÀga hon som Äkte hem frÄn jobbet, hÀmtade frÄn dagis, var mamma tills sagadags plockade undan, stÀdade och sedan slÀngde sig i soffan och tittade pÄ TV resten av kvÀllen. Hon som ocksÄ ofta unnade sig godis och pizza, speciellt pÄ helgerna och skapade sig en kropp som kroppen inte kunde hantera utan blev alldeles för otymplig och trött.  Den Marjukka Ät definitivt mer Àn rörde sig och den Marjukka mÄdde generellt inte bra. Den Marjukka rökte ocksÄ som en borstbindare. Den Marjukka ville jag uppgradera till 2.0.
 
Mitt nya jag skulle sluta röka, röra pÄ mig mer och mÄ bÀttre helt enkelt. Sluta röka Àr inte lÀtt. Jag började nog egentligen sluta ganska snart efter att jag började. Jag lurade mig sjÀlv i mÄnga Är men vid beslutet att uppgradera till 2,0 tÀnkte jag att nikotinplÄster och nikotintuggummi skulle hjÀlpa mig. Det gjorde det till viss del men inte tillrÀckligt. Jag började snusa istÀllet och under en period bÄde rökte och snusade jag. Ja ni ser ju sjÀlv, jag Àr ju för fan inte klok!
 
 
NyÄrsafton 2008 nÀrmade sig och jag kom pÄ den strÄlande idén att ge mig sjÀlv ett nyÄrslöfte. Vid tolvslaget skulle jag röka min sista cigarett och heller inte ta nÄgon mer snus. Jag skulle satsa pÄ att kunna börja jogga igen och sÄledes fortsÀtta mina power walks som jag hade börjat pÄ. Jag bestÀmde mig alltsÄ för precis det som alla rön sÀger Àr dömt att misslyckas. Jag berÀttade det heller inte för nÄgon vilket ocksÄ Àr fel dÄ man enligt de lÀrde ska berÀtta för alla och envar om det ska kunna funka. NyÄrsafton 2008 kom, jag fimpade och började gÄ mer och mer. Jag gick lÀngre och lÀngre för varje dag som gick. Bristen pÄ nikotin gjorde mig irritabel men det gick jag bort. Jag svor och spottade för mig sjÀlv dÀr jag gick och det hjÀlpte.
 
Jag tordes inte dricka nĂ„gon form av alkohol pĂ„ flera Ă„r av rĂ€dsla att jag skulle bli röksugen. Det i sig var absolut inget problem. Första tiden drog jag mig till stĂ€llen dĂ€r folk rökte för jag tyckte att det luktade sĂ„ gott. Efter en tid, minns inte hur lĂ„ng, blev röklukten besvĂ€rlig och jag drogs inte lĂ€ngre till det. Efter ytterligare en tid kunde jag ta mig ett glas vin eller tvĂ„ utan att kĂ€nna mig röksugen och nu har jag inga som helst problem med att kolka i mig hur mycket som helst. Eller jo det har jag ju. Jag har blivit tant! đŸ˜Č Jag vill inte kĂ€nna av nĂ„gonting dagen efter sĂ„ andra glaset fĂ„r blandas med vatten och det blir mer och mer vatten vartefter kvĂ€llen lider och vid pass midnatt senast ska tant i sĂ€ng för imorgon Ă€r en annan dag. SĂ„dan Ă€r jag pĂ„ fester, inte sĂ„ festlig alltsĂ„. 😔
 
Till nyÄrsafton 2023 ska jag rÀkna ut, pÄ ett ungefÀr, hur mÄnga steg jag Ästadkommit och hur lÄngt jag har powerwalkat under dessa 15 nikotinfria Är. Jag ska bjuda mig sjÀlv pÄ dyr champagne och köpa mig nÄgot alldeles extra för det tycker jag att jag Àr vÀrd och jag ska skryta den kvÀllen över att ha uppnÄtt 15 Är som bÄde nikotinfri och powerwalkat (pÄ ren svenska) minst en mil om dagen och kanske ocksÄ skryta pÄ nyÄrsdagen 2024. Vi fÄr se. För skrutit nu har jag ju inte gjort...hehe.
 
Till er som irriterar er över mitt skryt ska jag ge en karamell att suga pĂ„. 🍬

Jag Ă€r glömsk ocksĂ„! đŸ€”
Jag har ingen aning om hur mĂ„nga av alla mina samlade steg som gĂ„r Ă„t till att leta efter saker eller behöva gĂ„ tillbaka för att komma pĂ„ varför jag gick dit jag gick. 😉 Men, jag vet precis hur lĂ„ng promenad jag har Ă„stadkommit pĂ„ en dag. Men betĂ€nk Ă€ndĂ„, det ger god motion att vara glömsk. 😊

TillÀgg.
Under kvÀllspromenaden (powerwalken) jag gjorde nyss (pÄ 8318 steg) insÄg jag, dÀr jag gick och rÀknade pÄ fingrarna om och om igen, att jag missat 15-Ärsfirandet! NyÄrsaftonen var 2007 inte 8 vilket gör att pÄ nyÄrsafton 2023 blir det16 Är sedan jag slutade. Det Àr viktiga saker detta och fÄr inte slarvas bort hur som helst. Idag har jag powerwalkat 19302 steg totalt men fan vet hur mÄnga jag har irrat runt och nyÄrsafton 2023 vankas det champange. Cheriot ms Sagesjö!

Kommentera hÀr: