Denna hemsida innehåller i första hand kåserier. Dessa kåserier är tagna ur händelser och upplevelser i mitt liv. Det innebär att DU som läser dem eventuellt kan känna igen dig men den igenkänningen är endast perceptuell eftersom jag, som författare till dem, förbehåller mig rätten till en konstnärlig twist i kåserierna. Jag lägger in nya kåserier i mån av tid och hoppas att du som läsare har minst lika roligt när du läser dem som jag har när jag skriver dem.

Öppet brev till Västtrafik

Svaret från Västtrafik kom 20160310 och kan ses nedan i sin helhet.

Hej Marjukka
Tack för att du hörde av dig till oss på Västtrafik gällande din oro gällande din pendling.
En brand i Olskroken som denna är mycket sällan förkommande och inte heller liknande situationer som ställer till det så kolossalt som denna. Vi är medvetna om att det finns många andra mindre dagliga händelser som påverkar oss emellanåt och som också är mycket störande för våra resenärer. Just nu är vi mycket glada att Trafikverket ganska snabbt kom med en prognos för händelsen i Olskroken och sen dessutom blir klar före prognosen.

 

Ni resenärer fick under tiden utstå mycket och det är vi medvetna om. Vi har följt detta och dokumenterat massor tillsammans med trafikföretagen och Trafikverket. Allt detta kommer vi nu att följa upp och lära ifrån. Under tiden har redan en hel del förbättringsaktiviteter redan kommit i gång och de är i huvudsak våra bristfälliga system när det gäller trafikomläggningar och få ut korrekt information till våra kunder.

 

Vi har kundundersökningar ombord på våra tåg varje månad under hela året och som sammanställs kvartalsvis. Vi beställer även till sådana mätningar när vi gör längre och större trafikomläggningar för att även då få reda på vad våra kunder upplever när trafiken inte går som normalt. Vi minskar aldrig ner på de avtalade antal mätningarna oavsett vad som händer och jag hoppas du fortsatt kommer att möta dessa intervjuare och kan lämna dina upplevelser från dina resor. Detta är mycket viktigt för oss.
Vi uppskattar att du tog dig tid att meddela oss vad du tycker. Du hjälper till att göra oss bättre.

Vi sparar dina synpunkter i vår databas.
Med vänlig hälsning

 

Brevet nedan är inget kåseri. I alla fall inte ämnat som det från min sida.Jag har skickat detta brev till Västtrafik och hoppas på respons. Helst naturligtvis positivt sådant. Det har blivit så många förseningar nu så att det riktigt har tagit på mig. Jag kände att jag ville göra något mer än maila kortfattade åsikter eller förbättringsförslag. Eller skriva i resegarantiansökan där man kan beskriva förseningen med egna ord. Jag upplever också att man numera undviker att sätta in ersättningsbuss utan hellre väntar tills tågen kan gå igen vilket ofta resulterar i längre förseningar för den enskilde individen. 

Jag såg också ytterligare en kategori jag ville skapa här i min blogg och det var "Rapport från en pendlare" i vilken denna får platsa men det kommer också att komma pendlarkåserier under denna kategori.

Nu till brevet;

Melodi; SJ, SJ gamle vän...

Västtrafik du gamle vän

festligt att jag pendlar än

men jag ser rätt sliten ut

snart står jag inte ut.

 

Västtrafik, jag förstår att branden i ställverket vållar er problem. Jag har haft förståelse och tålamod med elfel, signalfel, lokfel och allt vad det kan vara. Jag begriper faktiskt att det kan gå fel. Jag hör er var och varannan dag be mig ha överseende och jag har haft det. Jag har haft det i över tio år faktiskt. Jag pendlar mellan Vänersborg och Göteborg dagligen och har gjort det i över tio år så ni förstår att jag har varit med om en del stopp under den tiden. Nåväl denna gång vill jag att ni lyssnar på hur jag, en trogen pendlare har det. Orkar ni? Jag tar chansen och fortsätter för jag hoppas ju verkligen att ni menar vad ni säger med att ni vill höra våra åsikter.

Först vill jag säga att jag var med innan dubbelspåret och det har verkligen blivit bättre. Vid ett par tillfällen betalade jag hela periodkortet med resegarantier. Det har jag inte kunnat göra på länge nu. Bara delar av den. Dock är det rimligt att konstatera att man då hade dimensionerat tågtrafiken åt skogen fel och skapat önsketidtabeller som sällan höll. Det var till och med så illa att jag och mina medresenärer började åka hemifrån senare för att hinna med tåget. Det kunde vi göra långt om länge. Den dag tåget, sent omsider, gick enligt tabell kom vi för sent. Idag är det bättre och det tackar jag för. Nu till det jag skulle komma till. Glöm inte bort mig, den lilla individen som är så beroende av er tidtabell! Jag har ett arbete att sköta och jag har, om jag planerar bra, en fritid till och med under veckorna trots att jag pendlar långt dagligen. Min planering är ju och nu säger jag beklagligtvis, direkt kopplad till er planering. Därför ber jag er att INTE satsa på önskeplaneringar utan sätta in åtgärder då något hakar upp sig snarast möjligt så att jag slipper stå/sitta och vänta i över en timme, eller liknande, på ett tåg som inte kommer.

Väntan i över en timme skedde senast förra veckan. Jag och många med mig ( hela väntsalen full faktiskt) stod/satt och väntade på tåget. Vi hörde en elektronisk röst som förkunnade om inställda tåg. Jag blev mer och mer stressad och vet att jag inte var ensam om att bli det. Jag borde ju ha varit på jobbet redan. Det innebar för mig att hela min dagsplanering samt ett antal av mina kollegors planering måste göras om. Det slutade med att jag tog bilen till jobbet istället. Jag kom till jobbet 2 timmar och 30 minuter sent. Det är 2 timmar och 30 minuter av min arbetsdag. Sen tog det ju ytterligare 30 minuter att styra upp nya möten och få med mig alla involverade. Alltså totalt 3 timmar (37,5 % av arbetstiden den dagen) back bara på förmiddagen. På eftermiddagen, det vill säga till hemresan var jag ju lite mer flexibel eftersom jag hade min egen bil. Nackdelen var ju att jag inte kunde utnyttja restiden till att jobba igen något av den förlorade tiden. Det får jag ta av min fritid i stället. 2 tim och 30 min efter i flexbanken och 3 timmar efter i arbetet bara på en förmiddag. Varför inte ha ett avtal om att sätta in buss efter 30 minuter? Det kan väl ändå inte vara omöjligt för ett företag som har egna bussar? Resten av veckan var illa den också. Totalt back ca. 8 timmar den veckan! Är det verkligen något jag ska vara beredd på kan hända när jag väljer att åka med er?

När jag åker med tåget kollar jag i tidtabellen och planerar utifrån det. Jag tänker att tiderna stämmer och är rimliga, det vill säga att ni vet vad ni gör och att avvikelser är just avvikelser alltså inte ofta återkommande. Jag förväntar mig också att jag ska fraktas från punkt A till punkt B inom den, av er, angivna tiden. Om något hakar upp sig skulle jag vilja att ni la all krut på att fullfölja ert uppdrag med minimal påverkan på mig som resenär. Vi har ju faktiskt ett avtal eller hur? Verkligheten, tycker inte jag, ser ut som att ni når ända fram. Om ni gjorde det skulle jag inte ligga back 8 timmar på en vecka bara för att jag valt att resa med er. Jag måste jobba igen den tiden. Min arbetsgivare kan inte bara skänka mig den. Hur går det för de resenärer som kanske precis har börjat ett nytt jobb? Eller de som inte har så generösa arbetsgivare?

Jag tycker dessutom att det ser ut som att ni satsar på den stora massan. Inte på oss som ska till den lilla slutstationen. I mitt fall Vänersborg. Att bli dumpad i Trollhättan eller Öxnered och leta sig hem själv hade inte jag fattat ingick i vårt avtal. Att rulla in på Öxnered station och se bussen stå där känns bra ända tills man ser den börja åka innan tågdörrarna åkt upp. Då känns det mer som ett slag på örat med en blöt fisk. Speciellt då detta var vid 19-tiden och felet startade vid 11-tiden samma förmiddag. Säg inte att det var en engångsföreteelse för i så fall har jag varit med om många engångsföreteelser och det i sig är en kontradiktion.

Informationen får ni inte heller höga poäng av mig för. Ni har nästan aldrigt nått fram när det verkligen gällt. Här vill jag inflika att det finns guldgruvor hos er också. Tågvärdar som verkligen vet hur man lugnar och hjälper vilsna och oroade resenärer. Hoppas att ni vårdar dessa ur er personal. Jag tycker inte att jag som resenär ska hitta de bästa alternativen när det hakar upp sig utan det är ju ni som är experterna. Återigen, vi har ett avtal. Ni ska ta mig från punkt A till punkt B inom den, av er, angivna tiden. Hakar det upp sig på vägen, lös det åt mig! Vårt avtal är inte slut förrän jag är framme i punkt B. Allt annat är avtalsbrott!

Under den senaste tiden har antalet pendlare ökat markant. Många av dem är kollegor till mig. Av dem hör jag att deras arbetsgivare betalt dem ett årskort. Därför stämplar de väldigt sällan men framför allt de ansöker aldrig någon resegaranti vid förseningar. Jag hoppas att antal utbetalda resegarantier inte är ett mått ni mäter och anger antal resenärer drabbade av förseningar. Jag vet ett ansenligt antal jag själv missat att ansöka om. Jag läste precis er kundbarometer. Att få bra resultat på en sådan undersökning är inte svårt hävdar jag. Det är bara att utföra undersökningen då trafiken förflutit utan större förseningar under en längre period och undvika att göra det då det precis förekommit förseningar. Under mina år som pendlare har jag endast sett sådana intervjuer ske tre gånger och det var då dubbelspåret varit klart några månader och vi pendlare kände oss riktigt nöjda då vi jämförde med hur det hade varit. Då fick jag också nöjet att svara och ni fick väldigt bra betyg av mig. Ni skulle inte få lika bra betyg idag men nu frågar ingen.

Inte västtrafiks buss som synes men bussar som är trevliga
att åka med.
 

Kommentera här: