Denna hemsida innehåller i första hand kåserier. Dessa kåserier är tagna ur händelser och upplevelser i mitt liv. Det innebär att DU som läser dem eventuellt kan känna igen dig men den igenkänningen är endast perceptuell eftersom jag, som författare till dem, förbehåller mig rätten till en konstnärlig twist i kåserierna. Jag lägger in nya kåserier i mån av tid och hoppas att du som läsare har minst lika roligt när du läser dem som jag har när jag skriver dem.

Jag är inte bitter!

Jag inser nu, med lite fördröjning, att det kommer att ske denna tid på året varje år. Alltså i början på mars! I BÖRJAN PÅ MARS när det till synes verkar vara, enligt undertecknads statistik, störst chans/risk för att det dimper ner en ansenlig mängd snö. Ytterligare är att det verkar som om kung Bore då försöker få grepp om väderleken och lyckas få det i sitt grepp och minusgraderna blir tvåsiffriga. Men då har vi ju uppstickaren SMHI som utlovar plusgrader och striden är i full gång. Ena dagen är det minus och nästa dag plus. Lägg därtill att snömolnen stannar till över Sundals Ryr och släpper ur sitt innehåll där med ojämna mellanrum i början på mars. THUMP säger det och 30 centimeter blötsnö ligger där och väntar på mig och min spade. Jag greppar densamme med samma leende jag har på bilden ovan, biter ihop och skottar, spottar och svär. Detta, att det varvar mellan plus och minus, ger ett snöskorpslager som inte är så lockande att handskotta i. Uppepå allt detta lägger vi den årliga slamtömningen. Den har tidigare skett i början på oktober och det har ju inneburit att slambilen kunnat köra ner på en gammal skogsväg och ställa sig alldeles intill min trekammarbrunn. Men nu i mars har det oftast varit snö vilket ju gjort att de inte kunnat ta sig ner där med slambilen. Således måste de köra in på gården och jag måste skotta en gång över gräsmattan där de kan gå och dra en lång slang för tömningen. Om de måste dra mer än tjugo meter blir det straffavgift och jag läste fel först och fick för mig att det var 125:-/meter men lyckligtvis är det 125:-/10 meter i alla fall.

Jag läste informationen från företaget som skall göra slamtömningen. Det var lite kravlagt kan man säga. Bifogar en bild nedan. Det är ord och inga visor. Jag tycker att de som jobbar med slamtömning skall ha rimlig arbetsmiljö, självklart ska de det. Det är bara det att för den enskilde torpägaren kan det ju kännas lite tufft. Förra året ringde jag och bad om att åtminstone få anstånd till den andra av de två veckorna de i utskicket de anger att de ska dyka upp någon gång under. Det satt hårt åt ska jag säga. Jag bönade och bad och till slut, mycket motvilligt, gick hon med på att försöka tillmötesgå min önskan. Jaja, säger jag till dig som invänder här, jag vet att det är schemalagt och kan leda till en extra tur utöver det schemalagda. Vad jag ger uttryck för här är den tyngd som nya regler på torpägare nu ger. Jag läste denna mig tillskickade information och insåg att nästa vecka, vilket det skulle bli vid tidpunkten då jag fått den i min brevlåda, eller veckan därpå kommer de någondera dagen. Kollade upp kung Bores kombattant det vill säga SMHI och insåg att vill det sig illa blir det varannandags skottning. Det står inte hur bred gångvägen måste vara men jag får säkert veta om den inte var tillräckligt bred. Tydligt står i alla fall att väg från bil till slamskiljare ska vara skottad. Jag tyckte mig också läsa att den skulle vara beströdd med rosenblad men hittar inte just den passusen just nu ej heller några rosenblad att beströ med. Det är fel säsong, då var oktober lättare. Hade också för mig att jag såg någonstans att Vivaldis Quattro staggioni skulle spelas stämningsfullt i bakgrunden under själva tömningsförfarandet för att slippa debiteras en straffavgift på att jag bor på landet, har ljust hår och snart skall fylla femtioåtta.

      

Jag har skottat nu och jag vet att det blir straffavgift. Jag vet bara inte hur stor men det får jag ju veta nästa gång jag får någon post från detta företag. På min tomt har jag nu en skottad stig fram till min trekammarbrunn. Jag måste säga att jag tycker att det ser lite fånigt ut. Till alla andra ställen pulsar jag själv. En gång i veckan går jag till exempel runt till mina fågelmatningsställen och fyller på men till dem har jag inte skottat. Jag går fem dagar i veckan till brevlådan och dit skottar jag inte heller. Jag skottar till bilen och för bilen men får pulsa mig fram i övrigt. Jag skall också innan dagens slut fixa till en skylt till den framskottade stigen så att det blir tydligt att det är till slamtömningen. Detta för att unvika att de går vilse för jisses vilken straffavgift det skulle kunna bli. Jag törs inte ens tänka tanken. Skulle det dessutom vara tvåsiffriga minusgrader just den dagen de kommer riskeras ju liv och lem om de skulle förirra sig och det vill jag inte ha på mitt samvete.

Slutligen vill jag bara säga -All heder till er som jobbar med slamtömning! De av er jag har haft nöjet att prata med är glada, trevliga och omsorgsfulla och värda all respekt. Jag hoppas att ni har en bra lön för det jobb ni gör för fanns inte ni skulle det bli katastrof ganska snabbt. Jag bockar och bugar.

På återhörande och kram till er alla!/

Marjukka

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Tack för att du delar med dig av din vardag,du beskriver situationer så levande //Anette

Svar: Tack snälla för de vänliga orden. Jag hoppas att du kommer att uppskatta de kommande texterna också./Marjukka
Marjukka amatörkåsören

Kommentera här: