Denna hemsida innehåller i första hand kåserier. Dessa kåserier är tagna ur händelser och upplevelser i mitt liv. Det innebär att DU som läser dem eventuellt kan känna igen dig men den igenkänningen är endast perceptuell eftersom jag, som författare till dem, förbehåller mig rätten till en konstnärlig twist i kåserierna. Jag lägger in nya kåserier i mån av tid och hoppas att du som läsare har minst lika roligt när du läser dem som jag har när jag skriver dem.

Planetskötarlärling

2016-07-21

Detta är rikedom för mig. Det här är bär som jag plockade direkt från mina buskar nu till frukost. Jag älskar lyckligtvis smaken av svarta vinbär. Lyckligtvis säger jag eftersom just svarta vinbär är ett av våra superbär vad gäller vitaminer. Till frukost varje morgon tar jag en skål naturell havregurt med svarta vinbär och att få plocka det från min egen trädgård är något jag värderar högt. Än så länge har jag inte så att det räcker för en årsförbrukning till mig själv men jag jobbar på det. Fullständigt ekologiskt dessutom.

 

 

2016-07-18

En helt underbar naturlig blandning (vildhallon, smultron och blåbär) blev det till fika igår eftermiddag. Underbart gott tycker jag. Jag fick i mig mycket E och C vitamin på det fikat. Glassen valde jag gammaldags vanilj.

 

 

2016-07-16

Det är bland annat detta vi måste värna om.

 
 

Det finns därute bara att ta för sig och njuta av. Fantastiskt gott och de flesta av oss tycker om det. Dessa sorter känner de flesta till men det finns en massa därute i naturen som är otroligt vitamin och mineralrikt och som dessutom är smakrikt och gott såsom Mjölkört, Kirskål, Maskros, Daggkåpa, Klöver, Granskott och mycket mycket mer. Jag köpte mig denna bok som är skriven av Kerstin Ljungqvist. Jag använder den som min naturbibel. En 490 sidor tjock informationsboost om både giftiga och ätliga växter i naturen. Kerstin driver en örtagård i Dals Rostock i Dalsland. Jag lovar er, den är väl värd ett besök.

 

Jag har lagt till två länkar (längst ner till vänster under länkar) som jag varmt rekommenderar. För mig är dessa två ställen oaser bara runt hörnet som jag besöker då och då. Har du en bit att åka rekommenderar jag dig att ta dig tid för ett besök.

Naturskyddsföreningen skriver också om naturens vitaminbomber. Jag la till den länken också under länkar.

 

2016-07-15

När jag handlar väljer jag ekologiskt alternativ där det finns. Så idag när jag skulle köpa tunnbröd var det ekologiska alternativet det  självklara valet. Sedan måste jag säga att jag blev ytterligare glad då jag såg att de dessutom använt egen vidkraft till bakningen.

 

Tetror; 

För mig är det viktigt att återanvända så mycket som möjligt. När jag handlar tar jag med mig kassar. Jag har också sytt ett par kassar själv som jag använder.

Dessa kassar sydde jag för sex år sedan. Jag har nu använt dem en gång i veckan sedan dess. Håller hur bra som helst och mijövänligt jämfört med att köpa kasse varje gång.
 

Jag har funnit youghurttetror vara ypperliga att frysa in en portion mat i. Det blir perfekt att ta med i väskan till jobbet. Jag försluter dem med gummisnodd och den kan jag återanvända flera gånger. Tetran slänger jag på jobbet då jag finner den svår att diska för att användas ännu fler gånger. Nackdelen med åtminstone de tetror som visas på bilden är att de inte går att stoppa i mikron eftersom inre delen är aluminiumfolie. Fördelen är att det är relativt lätt att ta ur den frysta klumpen och sedan tina på tallrik. Ytterligare en fördel med tetror är att de tar väldigt lite plats i frysen eftersom man kan vika förpackningen precis så stor som portionen mat är. Det går alldeles utmärkt att ha soppa i också bara man fryser in den stående samt också fraktar den stående. Jag diskar också ur kraftigare påsar (på bilden är en påse det varit kaffe i) och fryser in matportioner på samma sätt som i tetror.

 
 

                       

Kommentera här: