Denna hemsida innehåller i första hand kåserier. Dessa kåserier är tagna ur händelser och upplevelser i mitt liv. Det innebär att DU som läser dem eventuellt kan känna igen dig men den igenkänningen är endast perceptuell eftersom jag, som författare till dem, förbehåller mig rätten till en konstnärlig twist i kåserierna. Jag lägger in nya kåserier i mån av tid och hoppas att du som läsare har minst lika roligt när du läser dem som jag har när jag skriver dem.

Om hemsidan

 

Om mig: Jag är 56 år, älskar djur och natur och försöker vara i den som mycket som möjligt. Efter en kraschad kropp, ett kraschat äktenskap och kraschad ekonomi står jag åter på mina två ben och ser livet an med stor ödmjukhet och tacksamhet men också stor glädje. Jag delar med mig, här på min hemsida, av mina guldkorn (som jag kallar dem) i livet samt också min livsfilosofi. Att värna om miljön är viktigt för mig eftersom det blir arvet till våra barn. Därför försöker jag dra mitt strå till stacken genom att återanvända så mycket jag kan och göra så lite åverkan på miljön som jag kan. Min mamma (mormor) var min största lärare vad gäller återvinning. Hon diskade påsar (jag minns att jag skämdes då de hängde på tork hemma och jag hade kompisar med mig) istället för att ta en ny varje gång. Hon klippte upp kaviartuben och drog av det sista med kniv för att ta tillvara allt. Jag vet inte om det var erfarenheten från de två krigen (finska vinterkriget och andra världskriget) hon präglades av eller om det var en inbyggd miljömedvetenhet hon innehade men för mig spelar det ingen roll. Hon lärde mig återvinning.

Hemfliken: Detta är en hemsida där jag främst lägger in kåserier men också andra typer av texter såsom dikter, reflektioner och funderingar. Syftet är att, i första hand, roa. Jag har också ett behov av att berätta och så länge det finns någon där ute som vill läsa tänker jag fortsätta skriva. Jag tycker om att leka med ord och gör det i olika former såsom;

Kåserier

Ord(stä)-v-(its) - en lek med svenska ordstäv

Hantverk som också är lek med ord.

Utöver det tycker jag om djur och natur. Jag vill värna om naturen och därmed djuren och förvalta min plats på moder jord så gott jag kan. Jag har därför gått över till ekologiskt och försöker också ta tillvara så mycket jag kan från naturen. Som ett led i det försöker jag också återvinna så mycket jag kan och försöka bidra till att få bort slit och släng mentaliteten i största möjliga mån.

Säljesfliken: Min affärsidé är att utnyttja min förkärlek för lek med ord på alla sätt jag kan komma på. Jag säljer också annat som jag tillverkar av vad t.ex. naturen för tillfället bjuder på.

Kåserierfliken: Idén med kåserierna kom  då jag för några år sedan insåg att jag somnade så gott till mina favoritböcker. Jag läste dem om och om igen, vilket medförde att det inte gjorde så mycket för själva historien att jag inte hann så långt per kväll innan jag somnade sött.

Jag var då i en period i livet då jag behövde läsa något som fick mig att skratta eller bara le och det gjorde, och gör, jag till Gits Olssons och Torsten Ehrenmarks kåserier samt också till P-G Wodhouse böcker. Jag behövde då något som skingrade tankarna från det som tyngde dem och fick mig att tänka på något angenämt. Det var främst vid läggdags grubblerierna satte fart och jag fann då att ovannämnda författare hjälpte mig på traven och det tackar jag dem för.

Om jag kan få någon att skratta eller le till mina kåserier har jag lyckats och jag fortsätter skriva så länge någon vill läsa.

Planetskötarlärlingfliken: Jag lägger också in en flik jag kallar ”Planetskötarlärling”. Jag lyssnade på Johan Rockström då han sommarpratade i P1 2015 och tyckte att det han sa lät mycket klokt och just ordet planetskötare lät så bra tyckte jag. Jag tänkte då att det är just det jag vill vara. Dock känner jag mig väldigt ödmjuk till alla nya rön som görs i vetenskapens namn och jag inser att alla vill väl med sina rön. Dock slår det ju fel ibland och det som förutsågs vara bra just där och då visade sig vara fel i längden. Själv känner jag mig ha svårt att bergsäkert hävda exakt vad som är bäst vilket gör att jag går på magkänsla och på information utifrån som känns rimligt för mig. Därför vill jag vara lite mer ödmjuk och kallar mig planetskötarlärling.

Dikterfliken: Denna innehåller, som namnet anger, dikter av olika slag som jag skriver ner för att på så sätt bearbeta det speciella, för tillfället, sinnestillståndet.

Allmäntfliken: Här lägger jag inlägg som inte riktigt passar in i de övriga kategorierna men som jag vill dela med mig av.

 

Kommentera här: